Offline élmények gyűjtésére buzdít az Analóg November kampány

Analóg november

A kisgyermekek idegrendszerére és a kamaszok pszichéjére egyaránt rossz hatással van a túlzott képernyőhasználat. Ezt 

A digitális ártalmak mérséklésére hívták fel a figyelmet a szakemberek október 6-án, a „Szabadulj ki az életre!” című konferencián. A résztvevők hangsúlyozták: a gyerekek képernyőidejének csökkentése mindannyiunk felelőssége, és ennek sikeréhez a szülők, pedagógusok és gyerekekkel foglalkozó szakemberek együttműködésére van szükség. A konferencia szervezői a folytonos online jelenlét mérséklésére és az offline élményszerzésre egy játékos akció keretében buzdítanák a fiatalokat, így a Szent István Intézet, a Kapcsolj ki! mozgalom, valamint az Out! applikáció fejlesztőcsapatának együttműködésével néhány héten belül elindítják a diákokat és iskolai közösségeket célzó Analóg November kampányt.

„Az egészen kicsi gyermekek a szülő, különösen az anya tekintetéből és mimikájából tanulják meg a figyelem irányítását, az érzelemszabályozást és a kapcsolódást. Ehhez elengedhetetlen a rendszeres, kölcsönös szemkontaktus és az egymásra figyelés” – mondta Kepe Nóra társadalomkutató, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem oktatója október 6-án a Szabadulj ki az életre! nevet viselő, a fiatalokat érő digitális ártalmakról és azok csökkentésének lehetőségeiről szóló konferencián.

A túlzott képernyőhasználat senkinek sem jó

A Szent István Intézet és a Kapcsolj ki! mozgalom által szervezett eseményen kiderült: bár a túlzott képernyőhasználat minden életkorban negatív hatású lehet, a 3 év alatti gyermekek idegrendszeri érését mindenfajta képernyőhasználat negatívan befolyásolja.
„A kisgyermekkori fejlődésben a szabad mozgás és a játék elsődleges szerepet tölt be. A túl sok ülve, képernyő előtt töltött idő a gyerekek alvási és étkezési ritmusának megváltozásához és a nagymozgások elmaradásához vezet – márpedig mindez a finommotorikus készségek fejlődéséhez is elengedhetetlen” – magyarázta Várfalvi Marianna, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetségének elnöke.
A digitális eszközök túlzott használata nemcsak az egészen kicsi gyerekekre, de a kamaszokra is rendkívül káros lehet. A még formálódó identitású serdülők esetében a közösségimédia-használat által gerjesztett társas összehasonlítás torzíthatja a tinédzserek önképét, így akár testképzavarhoz, szorongáshoz vezethet, valamint növelheti a függőségek és a szerhasználat kialakulásának kockázatát is.

Új társagalmi normák kellenek

„A gyermekeket érő digitális ártalmakat csak úgy tudjuk hatékonyan csökkenteni, ha új társadalmi normákat állítunk fel – ehhez szükség van a szülők, pedagógusok és diákok bevonására és összefogására. Célunk, hogy segítsük az online térben töltött idő visszaszorítását, valamint ösztönözzük a gyerekeket az offline időtöltések tartalmas, a testi-lelki egészségüket és szociális fejlődésüket támogató eltöltésére – ezért hirdetjük meg a jövő hónapban az Analóg November nevű kampányunkat, amelyhez reményeink szerint minél több magyarországi általános és középiskola csatlakozik majd” – tette hozzá Máthé Zsuzsa, a Szent István Intézet vezetője, a konferencia házigazdája.
A november 3-án induló, közel egy hónapig tartó Analóg November célja, hogy az online jelenlét helyett a gyerekek minél több valós, offline élményt szerezzenek. A kampány során a résztvevők az egyetemisták által fejlesztett Out! mobilalkalmazást használják majd arra, hogy a telefonmentes perceiket regisztrálják, és az így összegyűjtött időt mindenki hozzárendelheti a saját iskolája nevéhez, a legtöbb offline időt gyűjtő oktatási intézmények pedig 3 kategóriában (kistelepülési, városi és fővárosi iskolák) értékes nyereményeket vehet majd át.

Miről szól az Analóg November?

Az Analóg November széleskörű szakmai összefogás nyomán, a Szent István Intézet, az a Kapcsolj ki! mozgalom és az Out! csapatának együttműködésében valósul meg. Az akció szakmai partnere a Bethesda Gyermekkórház, a Magyar Védőnők Szakmai Szövetsége, az Oktatási Hivatal, a kezdeményezést ugyanakkor piaci szereplők, többek közt a Libri és a Decathlon is támogatják.

 

Ez is érdekelhet:

Az olvasástanítás legfontosabb kérdései: A szövegértés fejlesztése nem csak a tanító és a magyartanár feladata

Gyors és hatékony nyelvtanulás bárhol: Ismerd meg a BesziGo-t!

Gyerekszoba dekoráció kis helyen – kreatív megoldások kis lakásban